دسته بندی رایحه عطرها

DB59 - دسته بندی رایحه عطرها

DB60 - دسته بندی رایحه عطرها

 

در مطالبی شاید جاهایی به این برخورده باشین که نوشته شده : ” ترکیب گل+میوه یا شرقی+چوبی ” و احتمالاً این سوال براتون پیش اومده باشه که اینها چه مفهومی دارن؟ یکی از ضعف هایی که متاسفانه بین مردم ما وجود داره اینه که فقط مصرف کننده هستن و اطلاعات کافی ندارن ، نمی دونن عطر جزء چه خانواده ای از بویایی قرار می گیره و چه جور توصیفی باید براش گفت.

 

اما واقعاً دونستن این مطلب به چه دردی می خوره؟؟؟؟؟ سوال خیلی خوبیه، بارها پیش اومده که موقع خرید گفتین مثلاً بوی شیرین نمی خوام ولی فروشنده باز بوی گرم بهتون داده، در حالی که اصل مطلب اینه که گرم بودن رایحه جدای از شیرین بودن اون هست و رایحه ای می تونه شیرین باشه و خنک و یا شیرین باشه و گرم ! یا بعضی افراد به غلط توصیف می کنن ، بارها به من گفتن بوی تلخ می خوان و بعد از کلی معرفی عطر من متوجه شدم که در اصل به دنبال بوی خنک و تند بودن و این دو هیچ ربطی به هم نداره و نشون دهنده ضعف اطلاعاتی مردم ما در زمینه ست !!!!

 

یاد گرفتن این مسائل کمکیه به خودتون که روش اصولی و علمی دسته بندی رایحه ها رو یاد بگیرین و همین مطلب کمک میکنه عطر دلخواهتون رو سریع تر پیدا کنین، مثلاً وقتی ما در پست هایمان عطرهای جدید رو معرفی می کنیم ، از نوع دسته بندی اون می تونین متوجه بشین آیا این عطر مورد علاقه شما خواهد بود یا نه ؟؟؟!!

 

و جالب تر اینکه از روی رایحه عطرها به راحتی می شه تا حدود زیادی افراد رو شناخت و به تیپ شخصیتیشون پی برد .

 

خوب می ریم سر اصل موضوع اغلب نهایت دسته بندی هایی که ما توصیف می کنیم اینها هستن : ” گرم ، خنک ، تند ، ملایم ، شیرین ، تلخ ” تازه اگر درست گفته باشیم و کسی این ملاک ها رو به غلط به ما یاد نداده باشه !!! به صورت درست و علمی در صنعت عطر و عطرسازی چیزی در حدود 35-36 نوع دسته بندی رایحه عطرها وجود داره که عموماً در این حرفه ازشون استفاده می شه !!! این دسته بندی ها خیلی بزرگ تر از تصور ما هستن !

 

دسته بندی های اصلی رو همین جا نام می بریم و به مرور زمان زیر مجموعه اونها رو با مثال از عطرها بررسی می کنیم.

 

خانواده های بویایی عطرها :
– آروماتیک (Aromatic)
– چایپر (Chypre)
– میوه ای (Citrus)
– گل دار (Floral)
– چرمی (Leather)
– شرقی (Oriental)
– چوبی (Woody)

 

اینها دسته بندی های اصلی هستن ، مطلبی که شاید جز در عطر فروشی های حرفه ای تا به حال به گوشتون نخورده باشه . البته لازم به ذکره که خیلی از فروشنده ها هم این دسته بندی ها رو نمی شناسن ، اما یادگیری شما اونها رو هم مجبور به یادگیری می کنه.

 

اولین دسته عطرها که می خوایم ازش شروع کنیم ، رایحه های آروماتیک هستن ، در این دسته از خانواده بویایی فقط عطرهای مردانه قرار می گیره ، یعنی تا به الان در دسته بندی آروماتیکها عطر زنانه وجود نداشته ، آروماتیک هم به معنای “معطر و خوشبو” ست .

 

به چه رایحه ای آروماتیک گفته می شه و در این دسته بندی چه نوع گیاهانی به کار رفته؟ (همون طور که می دونین عطرها از ترکیب رایحه گیاهان ، گل ها ، چوب و… ساخته می شن و نوع گیاهان به کار رفته در اون دسته بندی نوع خانواده بویایی رو تعیین می کنه )

 

“”رایحه های آروماتیک اغلب از ترکیب مریم گلی، رزماری، زیره سبز، استوخودوس، و دیگر گیاهانی که بوی تند علف گون دارند، ساخته می شوند. رایحه های آروماتیک اغلب با رایحه مرکبات و رایحه های تند ترکیب می شوند. ترکیبات آروماتیک از عطرهای رایج برای مردان به شمار می روند. “”

 

رزماری ، زیره و استوخودوس گیاهانی هستن که در اطرافمون اغلب دیدیم و می دونیم چه رایحه ای دارن . خلاصه به این صورته که شما در یک سایت خارجی بر مبنای مشخص کردن نوع دسته بندی عطر می تونین به راحتی عطر دلخواهتون رو از اونجا انتخاب و خرید کنین ، اگر به سایت های خارجی مربوط به عطر سری بزنید می بینید که این دسته بندی ها در اونجا وجود داره .

 

از اونجایی که نام بردن اسامی گیاهان به کار رفته برای شما فایده ای نداره و نمی تونین نوع دسته بندی رو تشخیص بدین ، سعی کرم رایحه و حالاتی رو که تولید می کنه براتون توصیف کنم و از عطرها مثال بزنم تا بهتر بتونین تشخیص بدین .

 

و اما زیر مجموعه های خانواده آروماتیک :

 

-آروماتیک – دریایی (Acquatic) عطرهایی که با رایحه آب و دریا مخلوط شدن ، اغلب بوی آب می دهند و می توانند تند یا ملایم باشند اما در کل فرح بخش هستند و شامه را آزار نمی دهند ، عطر Acqua di Gio از جوجیو آرمانی جزء این دسته ست!

 

– آروماتیک – فوژه (Fougere) این رایحه ها بوی غلیظ و تندی دارن و وقتی بو می کنین حالتی از بوی پودر و خاک به شامه تون میرسه ، گرم و تا حدودی تلخ هستن ، معمولاً کلاسیک و قدیمی هستن ، مثل Azzaro for men

 

– آروماتیک – میوه ای (Fruity) تشخیص این دسته یه کمی سخته ، رایحه ای معطر ست که با بوی میوه مخلوط شده و بیشتر در تنفس عمیق بوی میوه با شامه تون می خوره ، بوهایی با طراوت و اغلب تا حدودی خنک هستن مثل Givenchy Insense Ultramarine BeachBoy

 

– آروماتیک – علفی یا با طراوت (Green or Fresh) این رایحه غلیظ ، تنده و شدیداً مردانه ست یعنی خانمها اصلاً نمی تونن استفاده کنن ، بوی چوب و برگ می ده ، تقریباً خنکه اما به خاطر تند بودن زیاد به گرمی میزنه ، حالت نسبتاً اسپورت داره و بسیار مورد علاقه خانم هاست مثل Hugo for men

 

– آروماتیک – تند (Spicy) رایحه ای خنک و تند داره ، اما این تندی آزار دهنده نیست ، اغلب بوی شیرین هم ندارن مثل Adidas Ice Dive

 

ادامه دارد …

 

 

عطر دیجی بوم
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *