چرا گاهی رایحه متفاوت از یک عطر به مشام می‌رسد؟

DB211 - چرا گاهی رایحه متفاوت از یک عطر به مشام می‌رسد؟

DB212 - چرا گاهی رایحه متفاوت از یک عطر به مشام می‌رسد؟

 

حتماً برای شما هم پیش آمده است که با وسواس زیاد بهترین عطر زنانه موجود در بازار را خریداری کرده‌ باشید و وقتی این عطر را می‌زنید بوی بسیار خوشی دارد؛ اما بوی این عطر روی بدن دوستان و اطرافیان متفاوت به نظر می‌رسد. برای نمونه عطری که خریده‌اید روی بدن شما رایحه خوش از چمنزار ایجاد می‌کند؛ اما وقتی دوستتان همین عطر را می‌زند، از این عطر بویی به غیر از الکل استشمام نمی‌شود. چنین اتفاقی در دنیای عطرسازی مهم است و تأثیر مستقیمی در خرید عطر زنانه و مردانه دارد. در ادامه سعی می‌‌کنیم به این پرسش پاسخ بدهیم که چرا رایحه متفاوت از یک عطر به مشام می‌رسد.

 

چرا رایحه متفاوت از یک عطر به مشام می‌رسد

 

پوست افراد با هم تفاوت دارد

پوست انسان‌‌ها منحصربه‌فرد است و هر کسی بوی طبیعی بدن خاص خودش را دارد. در نتیجه عطرها نیز تعامل مختلفی با پوست‌های متفاوت دارند. افراد با پوست چرب یا خشک رایحه متفاوت از یک عطر را تجربه خواهند کرد. وجود موادی مانند آب، اسید‌ها، چربی‌ها، نمک‌ها، قند‌ها و دیگر ترکیبات شیمیایی روی پوست نیز تأثیر مستقیمی در رایحه یک عطر دارد. این ترکیبات ممکن است رایحه عطر را از چیزی که هست دلنشین‌تر کنند یا اینکه عملکردی برعکس داشته باشند و آن را نامطلوب و زننده جلوه دهند.

غده‌های چربی نیز که در لایه‌های زیرین پوست قرار دارند، چربی را از طریق پیاز مو به ساقه‌ی آن می‌رسانند. مقدار ترشح چربی در این غده‌ها به عواملی مانند رژیم غذایی، سبک زندگی و مقدار اضطراب بستگی دارد. این‌ها باعث تغییر بوی چربی تولید شده در پوست می‌شوند. ترکیب این چربی با عرق یا عطری که زده‌ایم نیز تفاوت مهمی در بوی یک عطر ایجاد می‌کند.

 

سازگاری نت‌های عطر با بوی طبیعی بدن افراد مختلف، متفاوت است

تاکنون متوجه شدیم که اگر دوست شما بهترین عطر زنانه را هم خریده باشد، این عطر ممکن است روی بدن او رایحه‌ای بسیار دلنشین داشته باشد؛ اما چه بسا که همین عطر بوی خوشی روی پوست شما ایجاد نکند. در ادامه نیز توضیح دادیم که دلایل مختلفی باعث می‌شود رایحه متفاوت از یک عطر به مشام برسد. یکی از این عوامل، میزان سازگاری نت‌های عطر با بدن شماست. در واقع باید عطری خریداری کنید که نت‌‌های آغازین، میانه و پایانی آن با بوی طبیعی بدن شما سازگاری داشته باشد.

برای تشخیص چنین عطری کافی است مقداری از آن را روی پوست خود اسپری کنید. اگر پس از چند ثانیه بوی ناخوشایند آن از بین رفت، احتمالاً نت آغازین این عطر با پوست شما سازگار نیست. ماندگاری بیشترِ بوی زننده این عطر به این معناست که رایحه‌های میانه و پایانی آن نیز سازگاری خوبی با بوی طبیعی پوست شما ندارند. برای نمونه اگر احساس کردید عطرهایی که رایحه‌های غالب آن از چوب گرفته شده است، تعامل خوبی با بوی طبیعی پوست شما ندارند، بهتر است دور تمام عطرهایی که رایحه آغازین، میانه و پایانی آن‌ها چوبی است را خط بکشید. چنین عطرهایی ممکن است برای شما رایحه‌ای دلنشین ایجاد نکنند؛ اما برای فردی دیگر بسیار خوشبو باشند.

 

حس بویایی افراد با هم متفاوت است

حتماً دقت کرده‌اید که بعضی‌ها عاشق بوی خاصی هستند و بعضی دیگر توانایی تحمل این رایحه را ندارند. از طرف دیگر رایحه‌های شیرین هوش از سر بعضی‌ها می‌برد درحالی‌که افراد زیادی میانه‌ی خوبی با بوهای شیرین ندارند. با این حساب می‌توان گفت که ذائقه‌ی افراد با هم تفاوت دارد. به‌رغم اینکه ممکن است فکر کنید عطری که خریده‌اید بهترین رایحه را برای شما ایجاد می‌کند، افراد دیگر از ترکیب بوی عطر با چربی‌های طبیعی پوست شما احساس خوبی نداشته باشند.

حس بویایی از چیزی که فکرش را بکنید پیچیده‌تر است. نزدیک به ۴۰۰ اندام بویایی در بینی انسان‌ها وجود دارد که هیچ کدام از آن‌ها به هم شباهت ندارند. همین امر باعث می‌شود رایحه متفاوت از یک عطر واحد به مشام افراد مختلف برسد. در نتیجه به‌همین راحتی‌ها نمی‌توان بهترین عطر زنانه را در میان دنیای عطرها پیدا کرد. باید عطری را خریداری کنید که نه‌تنها بوی آن به مشام شما دلنشین باشد،‌ بلکه این بو برای دیگران نیز فریبنده‌ و جذاب به نظر برسد.

 

جنسیت در بویایی مؤثر است

فراموش نکنیم که به همان میزان که عملکرد یک رایحه روی بدن آقایان و خانم‌ها با هم کاملاً تفاوت دارد، ذائقه‌ی بویایی این افراد نیز متفاوت است. گاهی ممکن است خانمی جذب عطر زنانه با بوی خوش میوه‌ها شود، درحالی‌که رایحه شیرین این عطرها به مشام آقایان خوش نیاید. این سکه روی دیگری نیز دارد. ادکلنی که برای آقایان، جذاب به نظر می‌رسد، ممکن است برای خانم‌ها خوشبو نباشد. با این تفاصیل بهتر است برای خرید بهترین عطر زنانه، دوست یا همسر خود را همراه ببرید و نظر او را در خصوص رایحه‌های مختلف جویا شوید.

 

 

عطر دیجی بوم
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *