منظور از خط بوی عطر چیست و چگونه می‌توان آن را افزایش داد ؟

DB209 - منظور از خط بوی عطر چیست و چگونه می‌توان آن را افزایش داد ؟

DB210 - منظور از خط بوی عطر چیست و چگونه می‌توان آن را افزایش داد ؟

 

بسیاری از ما حتی قوانین کلی خرید عطر زنانه خوشبو را نمی‌دانیم و از رازهایی که خرید عطر دارد بی‌خبر هستیم. در نتیجه عطری که می‌خریم رایحه‌ای خاص و منحصربه‌فرد ندارد. برای رفع این مشکل در خرید عطر زنانه باید دنبال ویژگی‌های دیگری باشیم. در واقع باید بدانیم چه عواملی بر نوع، شدت یا ماندگاری بوی عطر تأثیر دارد. برای مثال شما می‌دانید منظور از خط بوی عطر چیست و چگونه می‌توان آن را افزایش داد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش تا پایان مقاله با ما باشید.

 

راز منحصر‌به‌فرد بودن عطر زنانه خوشبو

دنیای عطرسازی اصطلاح‌های مختلفی دارد که برای بسیاری از ما ناآشناست. یکی از این اصطلاح‌ها که اهمیت بسزایی در خاص‌تر بودن رایحه یک عطر دارد خط بو (Sillage) آن عطر است. خط بو یا همان سیاژ عطر، همانند بسیاری از دیگر اصطلاح‌‌های دنیای عطرسازی از زبان فرانسوی گرفته شده است. معنی سیاژ، بوی خوش عطر است که در مسیر راه رفتن باقی می‌ماند. برای روشن‌تر شدن معنی سیاژ اجازه دهید مثالی بزنیم. اگر به مسیر حرکت کشتی در اقیانوس نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که امواج پشت سر کشتی تغییر می‌کنند. به‌رغم اینکه کشتی چندین گره دریایی جلوتر قرار دارد، امواج در پشت‌ کشتی با حالتی زیبا مسیر حرکت کشتی را نشان می‌دهند. چنین حالتی را سیاژ می‌نامیم.

همین مثال در دنیای عطر و ادکلن نیز وجود دارد. وقتی شخصی با بوی خوش از کنار ما رد می‌شود، رایحه‌ی باقی‌مانده از عطر این فرد در هوا به مشام می‌رسد. به قول عطرسازان حرفه‌ای،‌ ما سیاژ این عطر را استشمام می‌کنیم و لذت می‌بریم. در نتیجه به هر اندازه که خط بوی عطر زنانه رایحه‌ای دلنشین‌تر داشته باشد می‌توانیم بگوییم با عطر زنانه خوشبو و خاص طرف هستیم. ناگفته نماند تراکم عطر و مقدارش نیز تأثیر مهمی در سیاژ آن عطر دارد. زیاده‌روی در این‌کار، بوی عطر را تند و زننده می‌کند.

 

جذاب‌تر کردن خط بوی عطر زنانه

شاید برای شما نیز جالب باشد که بدانید سیاژ یک عطر با ماندگاری آن متفاوت است. این دو مقوله نه‌تنها با یکدیگر شبیه نیستند، بلکه می‌توان گفت در تضاد هم قرار دارند. برای اینکه یک عطر زنانه خوشبو، سیاژ خوبی هم داشته باشد، چند عامل اثرگذار است. تراکم عطر، درصد استفاده از روغن یا الکل و رایحه‌های تشکیل‌دهنده‌ی عطر از عوامل مهم در تعیین میزان خط بوی یک عطر هستند. برای روشن شدن بحث، در ادامه به توضیح هر کدام از این گزینه‌ها می‌پردازیم.

 

توجه به تراکم عطر
تراکم یک عطر عامل مهمی در خط بوی آن دارد. در واقع باید گفت سیاژ ادو پرفیوم نسبت به ادو تویلت کمتر است. اگر می‌خواهید عطری که زده‌اید بیشترین خط بو را داشته باشد، بهتر است سراغ عطر‌های خالص نروید. این عطرها بیشترین غلظت را دارند و اثر کمتری از آن‌ها در هوا باقی می‌ماند. بوی پرفیوم‌ها و ادو پرفیوم‌ها بیشتر روی بدن متمرکز می‌شود.

 

میزان الکل موجود در عطر
از آنجایی که الکل نقش مهمی در پخش رایحه یک عطر دارد، ادکلن‌هایی که الکل بیشتری دارند از خط بوی بیشتری نیز برخوردار هستند. البته این سکه روی دیگری نیز دارد. پراکنده‌شدن سریع‌تر بوی یک ادکلن در هوا باعث ازبین‌رفتن سریع‌تر رایحه آن می‌شود.

 

تأثیر میزان روغن عطر
برای خرید عطر زنانه خوشبو، نقش روغن‌های معطر را هم نباید نادیده بگیریم. مولکول‌های این روغن‌ها به پوست می‌چسبد و کم بودن الکل در این عطرها باعث می‌شود خط بوی کمتری داشته باشند. اما در عوض رایحه این عطرها‌ بیشتر روی پوست باقی می‌ماند و ماندگاری بیشتری دارد.

 

رایحه تشکیل دهنده
عطری که رایحه‌ی آن در هوا باقی می‌ماند دارای ترکیباتی است که سریع‌تر پراکنده می‌شوند. تجربه نشان داده است بوی خوش ادکلن‌هایی که رایحه‌ای برگرفته از مرکبات دارند، در هوا سریع‌تر پراکنده می‌شود. ادکلن‌هایی که رایحه‌‌‌ای با چوب و مشک دارند بیشتر روی پوست باقی می‌مانند و ماندگاری آن‌ها بیشتر است.

 

تشخیص مقدار خط بوی عطر

امیدواریم با توضیحاتی که گفتیم با اصطلاح سیاژ آشنا شده باشید. اکنون می‌خواهیم بدانیم چگونه سیاژ عطر زنانه خوشبو را تشخیص دهیم. برای تشخیص میزان سیاژ عطر بهتر است مقداری از آن را داخل یک اتاق خالی با در و پنجره بسته اسپری کنید و از اتاق خارج شوید. حدود ۱۰ دقیقه بعد دوباره به اتاق بازگردید و مقدار ماندگاری عطر در هوا را امتحان کنید. اگر هنوز بوی تندی در هوا باقی‌مانده بود، این عطر خط بوی زیادی دارد؛ اما اگر بوی چندانی از آن به مشام نمی‌رسید، با عطری با خط بوی کم طرف هستید.

 

راه‌های افزایش و کاهش خط بوی عطر

اسپری عطر روی لباس، دستبند چرمی یا روسری پشمی، سیاژ عطر را تقویت می‌کند. عطرهایی با رایحه‌های نعناع هندی، کارامل، وانیل، توت‌ها و ملون نیز خط بوی بیشتری دارند. در مقابل اگر حواستان نبود و عطری با خط بوی تند را بیش از حد اسپری کردید، مقداری پنبه را به الکل آغشته کنید و به قسمتی که عطر زده‌اید بمالید تا بوی تند عطر به کمک الکل، سریع‌تر پراکنده شود.

 

 

عطر دیجی بوم
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *