پرفیوم ادکلنی چیست ؟

DB227 - پرفیوم ادکلنی چیست ؟

DB228 - پرفیوم ادکلنی چیست ؟

 

پرفیوم ادکلنی ماده‌‌ای خوشبو است که برای خوشبوسازی بدن یا محیط و یا محصول استفاده می‌شود. عطر از مواد صنعتی و یا طبیعی، ترکیب و ساخته می‌شود. مواد اولیه معطر سازنده‌ی عطر از طریق استخراج از منابع گیاهی، حیوانی تهیه می‌گردند.

 

هنر عطرسازی در زمان باستان از میان رودان و مصر شروع شده و درایران و روم باستان توسعه پیدا کرد. اولین شیمی‌دان ثبت شده در دنیا زنی بنام تاپوتی می‌باشد، یک عطر ساز که طبق لوحه‌های خط میخی در هزاره دوم قبل از میلاد در میان رودان می‌زیسته‌است او گل‌ها، روغن‌ها و وج را با دیگر مواد معطر چندین بار متوالی تقطیر و صاف می‌کرده تا عطر مورد نظر را تولید نماید.

 

در سال ۲۰۰۵،باستان شناسان آنچه که تصور می‌شود قدیمی‌ترین عطر جهان می‌باشد را در پیرگوس، قبرس کشف کردند. این عطرها قدمتی بیش از ۴٬۰۰۰ سال دارند. در این مجموعه حداقل ۶۰ دستگاه تقطیر، کاسه برای مخلوط کردن، قیف و بطری عطر در یک کارگاه ۴۳٬۰۰۰ فوت مربعی (۴٬۰۰۰ متر مربعی) کشف گردید .در زمان‌های قدیم مردم با استفاده از گیاهان و ادویه جاتی مانند بادام، گشنیز، گل تلفونی (مورد سبز)، رزین رسته مخروطیان، ترنج، و همچنین انواع گل عطر تولید می‌کرده‌اند.

 

«در اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد در سیلک کاشان ….. غیر از ظروف سفالین بعضی تُنگ‌های کوچک از مرمر، که گویا مخصوص نگهداری عطر بود در حفریات سیلک پیدا شده‌است و همچنین مقداری آئینه مسی جهت آرایش به دست آمده‌است.»

 

درقرن نهم میلادی ابویوسف کندی شیمیدان عرب، کتابی دربارهٔ عطرها به نام شیمی عطر و تقطیر نوشته‌است. این کتاب شامل بیش از یک صد دستور برای تهیه روغن‌های معطر، مرهم‌ها، عرق‌های گیاهی و جایگزین‌هایی برای داروهای پر هزینه می‌باشد. به علاوه در این کتاب ۱۰۷ روش و دستورالعمل برای عطرسازی و ساخت تجهیزات مربوطِ، از جمله انبیق، شرح داده شده‌است.

 

دانشمند ایرانی ابن سینا فرایند عصاره‌گیری از گل‌ها با استفاده از روش تقطیر را که امروزه به‌طور معمول استفاده می‌گردد معرفی کرد. اولین تجربه او با گل رز بوده‌است. از زمان این کشف، عطر از مخلوطی از روغن‌ها، گیاهان یا گلبرگ‌های خرد شده که یک ترکیب قوی معطر را به وجود می‌آورند به دست می‌آید. از این میان گلاب بلافاصله میان مردم محبوب شد. مواد اولیه و تکنولوژی تقطیر در کشورهای شرقی به‌طور قابل توجهی صنعت عطرسازی و پیشرفت‌های علمی و بخصوص شیمی را در غرب تحت تأثیر قرار داده‌اند.

 

امروزه همچنین علم پیدایش و اصلاح گیاهان توسط تولید کنندگان عطر مورد استفاده قرار می گیرد و خیلی غیر عادی نیست که بفهمیم که سازندگان و طراحان عطر از چه منابع مصنوعی برای ساخت عطرشون استفاده می کنند .با توجه به اینکه تعداد خیلی کمی از سازندگان ادکلن هستند که از مواد مصنوعی برای ساخت محصولاتشون استفاده می کنند اما این شرکتها بین دوستاران عطرها معروف شده اند . اگر چه روش های مختفی برای ساخت عطر ها وجود دارد و هر عطر سازی روش خاصی را برای ساخت ایده و سبک خودش انتخاب می کند اما قسمت عمده و پایه این فرایند ها کماکان مشابه است .

 

اولین قدم شامل فهمیدن دسته بندی و تفکیک عناصر مختلف موجود در روغن عطر است .این عناصر به طوراساسی به چهار دسته بر اساس نقشی که بازی میکنن که شامل رایحه های اساسی ، تعدیل کننده ها ، آمیزنده ها ،ثابت کننده ها است تقسیم می شوند؛ و خود عناصر اساسی را می توان به خوبی به سه دسته عناصر اصلی ، عناصر میانی ، عناصر پایه ای عطر و ادکلن تقسیم کرد . در قدم بعدی این روغن خاص با آب و اتیل الکل مخلوط میشن و حداقل تا دو هفته درون تانکر های ویژه نگهداری میشه ودر موقع خروج از آنها روسوبات آن به خوبی فیلتر می شوند .

 

البته باید اشاره کرد که امروزه بیشتر دستگاه ها و واحد های تولید عطر ترجیح میدهن به جای تولید محصولات مختلفشان از پایه به خاطر مزایای زیاد آن و صرفه اقتصادی عطرهایی با ترکیبات اولیه ثابتی تولید کنند. گاهی اوقات کارشناسان عطر و ادکلن از تکنیک مهندسی معکوس برای شناسایی مواد طبیعی عطر و ادکلن استفاده می کنن البته بجز مواردی که ترکیبات بسیار پیچیده هستند .

 

با این حال خیلی از روشهای (GC/MS) بر پایه همین اصل استوار است ؛همین طور مصرف کنندگان و خریداران عطر و ادکلن به خوبی رقیبان شرکت های تجاری از این روش برای پی بردن به ساختار درونی این ادکلن ها از این تکنیک استفاده می کنند . صنعت تولید عطر و ادکلن یکی از بزرگترین فعالیتهایی است که به نیرویی کار متخصص و دستگاههای جدید تولید عطر نیاز دارد . یکی از مشخصات شگفت انگیز این صنعت نگهداری راز کار است و کار سخت برای خلق یک رایحه است .

 

در نتیجه هر شیشه حاوی عطر در برگیرنده ترکیب منحصر به فرد آن است .پس بار دیگر که شما یک عطر را روی خودتان اسپری می کنید به خاطر بیاورید کار سختی که یک طراح برای آن انجام داده تا شما یک روز کامل خوش بو باشین.

 

عطر دیجی بوم
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *