آشنایی با اصطلاحات پرکابرد و مهم در دنیای عطر و ادکلن

DB221 - آشنایی با اصطلاحات پرکابرد و مهم در دنیای عطر و ادکلن

DB222 - آشنایی با اصطلاحات پرکابرد و مهم در دنیای عطر و ادکلن

 

صنعت عطرسازی چندین قرن سابقه دارد. قدمت این صنعت باعث شده تا اصطلاحات پرکابرد و رایج بسیاری را در دنیای عطر شاهد باشیم. دانستن برخی از اصطلاحات پرکاربرد عطر به شما کمک می‌‌کند تحقیقات جامع‌تر و دقیق‌تری برای خرید بهترین عطر مردانه یا زنانه انجام دهید و از میان برند‌های معتبر، بهترین عطر مردانه یا زنانه را با آگاهی و تخصص خریداری کنید. آگاهی از این عبارات رایج برای افزایش دوام و رایحه خوشِ عطری که خریده‌اید نیز مفید است. در نتیجه برای آشنایی با اصطلاحات پرکابر و رایج در دنیای عطر برای خرید بهترین عطر مردانه و زنانه پیشنهاد می‌کنیم در ادامه همراه ما باشید.

 

۱. نت (Note)

یکی از اصطلاحات پرکابرد دنیای عطر و ادکلن و صنعت عطرسازی «نُت» است. منظور از نت در دنیای عطرسازی، انواع رایحه هایی است که از یک عطر به مشام می‌رسد. در حالت کلی هر عطر سه نت اصلی آغازین، میانه و پایه یا پایانی دارد. رایحه آغازین اولین بویی است که از یک عطر به مشام می‌رسد و معمولاً رایحه ای تند و نافذ دارد. این رایحه به‌ عنوان بوی مشخصه یک عطر شناخته می‌شود و رایحه آن چیزی حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه ماندگاری دارد. رایحه میانه بوی ملایم‌ و سنگینی دارد و ماندگاری آن چیزی بین ۲۰ دقیقه تا یک ساعت است. رایحه میانه به انتقال بوی خوش عطر از نت میانه به نت پایه کمک می‌کند. نت پایه نیز به عنوان رایحه اصلی یک عطر شناخته می‌شود و ماندگاری آن وابسته به کیفیت عطر حدود ۲۴ ساعت به طول‌ می‌انجامد.

 

۲. تُن (Tone)

«تُن» یکی دیگر از اصطلاحات رایج صنعت عطرسازی است. وقتی از تُن در عطر صحبت می‌‌کنیم منظور مشخصه برجسته بوی یک عطر است. در این زمینه می‌توان به تن سرد، گرم، مرکباتی و گیاهی یک عطر اشاره کرد که بن‌مایه اصلی بوی عطر را تشکیل می‌دهد. شناخت تن یک عطر کمک زیادی در خرید عطر مردانه یا زنانه دارد و اگر به دنبال بهترین عطر مردانه و زنانه می‌گردید، باید ابتدا تُن عطر مورد علاقه خود را بشناسید.

 

۳. نفوذ (Depth)

به احتمال زیاد شما هم با ما هم عقیده‌اید که نافذبودن رایحه یک عطر حکایت از کیفیت بالای آن دارد. منظور از «نفوذ رایحه یک عطر»، توانایی حفظ تُن‌ رایحه در نت های سه گانه عطرها است. عطرهایی که رایحه های نافذ دارند عموماً گران‌تر هستند و به مقدار کمتری نسبت به عطرهای معمولی باید آن‌ها را اسپری کنید.

 

۴. تراکم (Concentration)

«تراکم» یکی دیگر از اصطلاحات پرکابرد در دنیای عطر و ادکلن است. وقتی از تراکم یک عطر صحبت می‌کنیم منظور مقدار تراکم روغن های معطری است که در آن استفاده شده است. در دنیای عطرسازی، عطرها به لحاظ تراکم در دسته‌های عطر، ادو پرفیوم، ادو تویلت و ادکلن قرار می‌گیرند. اگر به دنبال خرید بهترین عطر مردانه با بیشترین تراکم روغن های معطر می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم سراغ عطرها را بگیرید، ادوپرفیوم و ادوتولیت‌ها به لحاظ میزان تراکم روغن های معطر در مقام‌های بعدی قرار دارند و متراکم‌تر بودن یک عطر، حکایت از دوام بیشتر آن دارد.

 

۵. آلدئید (aldehyde)

«آلدئید» یا «آلدهید» ماده‌ای طبیعی و خوشبو است که رایحه ای‌ خوشایند دارد و در چیزهایی مانند گل ها و پوست پرتقال یافت می‌شود. در دنیای عطرسازی مدرن آلدئید به صورت صنعتی ساخته می‌شود. آلدئید مصنوعی نقش مهمی در بوی خوش عطری که در هوا پراکنده شده دارد. برای نمونه عطری که با رایحه خوش گل‌ رز ساخته شده دقیقاً بوی گل رز نمی‌دهد؛ آلدئید در این عطر کمک می‌کند تا به جای استشمام بوی دسته‌ای از گل‌های رز، بویی باطراوت از گل های تازه‌چیده‌شده به مشام برسد. یکی از عطرهای معروف که آلدئید تأثیر زیادی در رایحه خوش این عطر دارد را می‌توان «شنل نامبِر فایو (Chanel N°5)» نام برد.

 

۶. رایحه خشک شده عطر (Dry Down)

منظور از اصطلاح پرکاربرد «رایحه خشک شده»، رایحه عطر پس از خشک و ترکیب شدن با بوی بدن است. به همین دلیل است که یک عطر ممکن است بوی بسیار خوشی در تماس با بدن یک فرد داشته باشد و همان عطر بوی خوشی با بدن فرد دیگر ایجاد نکند. عموماً رایحه خشک شده بیشترین ماندگاری را در میان رایحه‌های عطر دارد و تشخیص خوش‌بو بودن رایحه خشک شده یک عطر کمک زیادی به شما در خرید بهترین عطر مردانه می‌کند.

 

۷. گورمند (Gourmand)

«گُورمند» که یکی از اصطلاحات پرکابرد در دنیای عطر و صنعت عطرسازی است، در لغت به معنای «پرخور و شکم‌پرست» بوده و در دنیای عطرسازی به عطری اشاره می‌کند که رایحه های خوراکی زیادی از آن به مشام برسد. در نتیجه اگر به دنبال بهترین عطر مردانه می‌گردید که سرشار از رایحه های وانیل، دارچین و عسل باشد، درواقع شما به فکر خرید یک عطر «گُورمند» هستید. ترکیب این عطرها با بوی بدن اهمیت زیادی در خوشبو بودن آن‌ها دارد و قبل از خرید چنین عطرهایی حتماً مقداری از آن را روی پوست بدن خود امتحان کنید؛ چراکه ترکیب نامناسب این عطرها با بوی بدن، رایحه ای بدبو از خوراکی‌ها ایجاد می‌کند.

 

۸. فوژه (Fougère)

«فوژه»، فوره یا فوگر یک اصطلاح رایج در دنیای عطر است که ریشه‌ای فرانسوی دارد. اصطلاح فوژه به عطرهایی اشاره می‌کند که رایحه ای خاکی و تازه دارند و از تُن این عطرها عموماً رایحه گل ها و بوی تازگی به مشام می‌رسد. به این ترتیب اگر برای روزهای گرم سال به فکر خرید بهترین عطر مردانه یا زنانه هستید، دنبال عطرهای به اصطلاح فوژه باشید. از این عطرها بوی خوش اسطوخودوس و کاج به مشام می‌رسد.

 

۹. شرقی (Oriental)

اصطلاح «شرقی» یا اورینتال در صنعت عطرسازی به عطرهایی اشاره می‌کنند که رایحه ای گرم و احساسی دارند. عطرهای شرقی برای جذب جنس مخالف گزینه خوبی به حساب می‌آیند. از این عطرها رایحه‌ خوش شکلات و چوب به مشام می‌رسد و علاقه‌مندان به عطر از این عطرها بیشتر در شب‌ها استفاده می‌کنند. عطرهای شرقی گزینه خوبی برای روزهای سرد سال نیز محسوب می‌شوند.

 

۱۰. آکورد (Accord)

ترکیب چند رایحه که بوی همانندی با هم دارند را «آکورد» می‌گویند و عموماً از ترکیب سه یا چهار نت تشکیل می‌شود. عطرسازان بزرگ این چند نت را به‌ اندازه‌ای تغییر می‌دهند تا نهایتاً به یک رایحه خاص و جذاب در عطر برسند و این عطر وارد مرحله تولید شود.

 

به شما قول می‌دهیم با آگاهی از اصطلاحات پرکابرد و رایج دنیای عطر و ادکلن و صنعت عطرسازی لذت خرید عطر مردانه یا زنانه برای شما چندین برابر خواهد شد. به این ترتیب اگر با آگاهی از این اصطلاحات احساس می‌کنید آمادگی بهتری برای خرید عطر دارید، بهتر است نگاهی به عطرهای فروشگاه دیجی بوم بیاندازید و از میان برند‌های معتبری که برای شما آماده‌ کرده‌ایم، بهترین عطر مردانه یا زنانه را خریداری نمایید.

عطر دیجی بوم
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *