راهنمای جامع خرید و استفاده از افترشیو

DB169 - راهنمای جامع خرید و استفاده از افترشیو

DB170 - راهنمای جامع خرید و استفاده از افترشیو

 

شیوه‌های مختلفی برای کوتاه کردن ریش و سبیل وجود دارد و در بین تمامی این شیوه‌ها، روش قدیمی تیغ‌زدن صورت همچنان طرفداران زیادی دارد. این روش که از گذشته مورد استفاده قرار گرفته این روزها بهینه‌سازی‌‌هایی را شاهد است و به جای تیغ و صابون‌های قدیمی که تنها گزینه برای اصلاح صورت بودند شاهد تیغ‌های بسیار پیشرفته، ژل و کف‌های مخصوص اصلاح و محصولات پس از اصلاح هستیم. دلیل استفاده از افترشیو این است که پوستی که پس از اصلاح با تیغ ملتهب شده است را التیام می‌بخشند و نرمی و شادابی پوست را حفظ می‌کنند.

از آنجایی که افترشیوهای مختلفی در بازار وجود دارد و این محصولات کاربردهای مختلفی برای پوست‌های متفاوت دارند در ادامه قصد داریم ببینیم چه افترشیوهایی را باید خرید و بهترین روش استفاده از این محصولات چیست؟

با این حساب پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از آن دسته آقایان خوش‌تیپی هستید که اصلاح با تیغ را به هر روش دیگری ترجیح می‌دهند در ادامه با راهنمای جامع خرید و استفاده از افترشیو با ما همراه باشید.

 

نگاهی کوتاه به تاریخچه افترشیو

افترشیو توسط آرایشگرها ابداع شد. در گذشته آرایشگران برای اینکه جلوی انتقال بیماری‌های پوستی را از یک مشتری به مشتری دیگر بگیرند و باکتری‌های پوست مشتریان را از بین ببرند روی صورت مشتری الکل با تراکم بالا اسپری می‌کردند. این الکل با ۹۰ درصد غلظت، در کنار جلوگیری از بیماری‌های پوستی، رایحه‌ای خوش داشت که مشام مشتری را پس از اصلاح، خوشبو می‌کرد.

آوازه فایده‌های مفید استفاده از الکل پس از اصلاح به اندازه‌ای بود که به سرعت میان آرایشگران چرخید و به یک روال معمول در اصلاح صورت تبدیل شد. استفاده از الکل پس از اصلاح در کشور ما نیز رواج داشت و شاید به خاطر داشته باشید که پدربزرگ‌ها بعد از اصلاح الکل می‌زدند.

استفاده از الکل، بافت پوست را شاداب می‌کرد و سوزش خفیفی به دنبال داشت که حاکی از ضدعفونی‌کردن پوست بود. البته این سکه روی دیگری نیز داشت و تراکم بالای الکل باعث می‌شد تا پوست بسیار خشک و آسیب‌پذیر شود. حتی در بعضی مواقع خشکی پوست بسته شدن منافذ آن را به دنبال داشت و رویش تارهای مو با سختی انجام می‌شد. در نتیجه در بعضی افراد ریش و سبیل به خوبی در نمی‌آمد و پوستی ملتهب و ظاهری نازیبا پیدا می‌کردند.

از طرف دیگر از آنجایی که ریش و سبیل در بازه زمانی کوتاه‌مدت رشد می‌کند، آقایان چاره‌ای نداشتند به‌ غیر از اینکه هر چند روز یک بار صورت خود را با تیغ اصلاح کنند و دوباره الکل بزنند. در نتیجه پوست دائم در معرض الکل قرار داشت که این امر نیز حساسیت و خشکی پوست را تشدید می‌کرد.

این فرآیند سال‌های متمادی ادامه داشت تا اینکه در اواخر دهه ۸۰ میلادی توجه بیش‌تری به سلامت پوست و رسیدگی به آن را شاهد بودیم، در نتیجه موج جدیدی از افترشیوها روانه بازار شد که ویژگی‌های مفیدتری نسبت به الکل برای پس از اصلاح داشتند.

 

انواع افترشیو‌

این روزها سه نوع افترشیو شامل بالم یا کرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌ها را در بازار شاهد هستیم که در ساخت تمامی آن‌ها سلامت و رسیدگی پوست در نظر گرفته شده است.

افترشیوهای امروزی در کنار خاصیت ضدعفونی‌کردن پوست، به التیام و آبرسانی آن نیز کمک می‌کنند و باعث طراوت پوست می‌شوند. از طرف دیگر افترشیوها به گونه‌ای ساخته می‌شوند که دوام بیش‌تری روی سطح پوست داشته باشند تا پس از اصلاح، پوست صورت فرصتی برای التیام دوباره پیدا کند.

در این بین به بعضی از افترشیوها رایحه‌ای خوش اضافه شده است تا استفاده از آن مشام فرد را نیز خوشبو کند. از طرف دیگر افترشیو‌هایی را با عصاره‌ و روغن‌های گیاهی شاهد هستیم که برای افرادی که پوست حساسی دارند توصیه می‌شوند.

از آنجایی که الکل پوست را به شدت خشک می‌کند در بسیاری از افترشیوهای امروزی دیگر خبری از الکل نیست و بعضی از آن‌ها الکل بسیار کمی دارند.

 

افترشیو‌های کرمی
لازم به ذکر است افترشیو‌های کرمی در بیش‌تر مواقع به عنوان محصولی برای نرم و آماده کردن صورت قبل از اصلاح معرفی می‌شوند و برای پس از اصلاح نیز کاربرد دارند. عموما در این محصولات شاهد حضور ۲ تا نهایتاً ۵ درصد الکل هستیم و در افترشیوهای کرمی درجه یک، اصلاً الکل وجود ندارد.

در افترشیوهای کرمی که در ساخت آن‌ها الکل استفاده نشده است شاهد حضور ترکیبات گیاهی هستیم که جایگزین الکل می‌شوند، این ترکیبات خاصیت ضدعفونی‌کننده دارند و پوست را خشک نمی‌کنند. از طرف دیگر افترشیوهایی که در ترکیبات خود الکل دارند به اندازه لوسیون‌های افترشیو پوست را آبرسانی نمی‌کنند.

افترشیوهای کرمی برای آقایانی که پوست حساس و نسبتاً خشکی دارند پیشنهاد می‌شود، این افترشیوها را بهتر است در فصل‌ زمستان استفاده کنید. در ماه‌های سرد سال، رطوبت کم‌تری در هوا وجود دارد و در نتیجه پوست بیش‌تر در معرض خشکی قرار می‌گیرد. افترشیوهای کرمی حاوی آب و روغن‌های مرطوب‌کننده نیز هستند تا آبرسانی پوست، بدون چرب شدن آن انجام شود.

 

افترشیوهای ژلی
ژل‌های افترشیو همانند افترشیو‌های کرمی مقدار کمی الکل دارند و در ساخت بعضی از این ژل‌ها اصلاً الکل به کار نرفته است. از طرف دیگر در بیش‌تر این ژل‌ها خبری از روغن هم نیست و در نتیجه خاصیت آبرسانی کمتری دارند.

استفاده از ژل‌های افترشیو پس از اصلاح پوست را باطراوت می‌کند و التیام می‌بخشد، به همین دلیل گزینه خوبی برای اصلاح به حساب می‌آیند.

 

افترشیوهای لوسیونی
نوبتی هم که باشد نوبت لوسین‌های افترشیو است، این لوسیون‌ها بیش‌ترین میزان الکل را دارند و چیزی حدود ۶۰ تا ۷۵ درصد الکل در آن‌ها یافت می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت لوسیون‌های افترشیو شباهت‌های زیادی به الکل‌هایی دارند که در گذشته آرایشگران پس از اصلاح استفاده می‌کردند.

 

به خاطر داشته باشید استفاده از الکل روی پوست‌های حساس، مقداری درد و سوزش را به دنبال دارد اما انصافاً خاصیت ضدعفونی‌کنندگی الکل را نمی‌توان با سایر ترکیبات مقایسه کرد در نتیجه برای مواقعی که احتمال سرایت بیماری وجود دارد این لوسیون‌ها توصیه می‌شوند.

تراکم بالای الکل در لوسیون‌های افترشیو ، بسته شدن منافذ پوستی را به دنبال دارد و همان‌گونه که در ابتدا هم اشاره کردیم جلوی رویش مجدد تارهای مو را خواهد گرفت.

در مجموع می‌توان گفت با توجه به میزان بالای الکل در این لوسیون‌ها، پیشنهاد می‌کنیم افرادی که پوست خشک و حساس دارند سراغ ژل‌های افترشیو یا افترشیو‌های کرمی بروند.

 

روش انتخاب بهترین افترشیو

افترشیوها با هدف التیام، تغذیه و آبرسانی پوست ساخته شده‌اند و باعث تحریک پوست برای تولید سلول‌های جدید می‌شوند. از طرف دیگر این محصولات با ازبین‌بردن باکتری‌ و آلودگی، سلامت پوست را نیز تضمین می‌کنند.

توضیحاتی که روی افترشیو‌ها نوشته شده بهترین راهنمای شما برای خرید این محصولات است، سعی کنید تا جایی که امکان دارد افترشیوهایی بخرید که ترکیبات گیاهی بیش‌تری داشته باشند.

افترشیوهای خوشبو و محصولاتی که رنگ‌های شیمیایی دارند ممکن است ظاهر و بوی خوبی داشته باشند اما نه‌تنها فایده‌ای به پوست نمی‌رسانند بلکه باعث حساسیت و التهاب پوست نیز خواهند شد.

از طرف دیگر افترشیو‌هایی که ترکیبات طبیعی مانند گیاهان، عصاره ترکیبات معدنی و دانه‌های روغنی دارند، بافت پوست را تقویت می‌کنند تا در اثر برخورد تیغ‌های تیز اصلاح با صورت، صدمه‌های کم‌تری به پوست وارد کند.

در این بین افترشیوهایی که در ترکیبات آن‌ها شی‌باتر (دارای خاصیت ضدعفونی‌کنندگی بسیار زیاد) یا روغن‌های طبیعی دیگر مانند آواکادو، نارگیل، دانه‌انگور، ماکادامیا، بادام، زیتون و جوجوبا استفاده شده است گزینه خوبی برای التیام و آبرسانی پوست به حساب می‌آیند.

پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان قبل از خرید، مقداری از افترشیو را به پوست بمالید تا کیفیت این محصول مشخص شود. چرب نشدن بیش‌ازحد و میزان نفوذ ترکیبات به داخل پوست را می‌توان از مواردی دانست که حکایت از کیفیت یک افترشیو دارد.

افترشیوی که خریداری می‌کنید باید با پوست شما سازگار باشد:

 

پوست‌های معمولی
افرادی که پوست‌های معمولی و نسبتاً چرب دارند و در مناطق مرطوب زندگی می‌کنند بهتر است سراغ افترشیوهای کرمی را بگیرند.

 

پوست‌های خشک
اگر پوست خشکی دارید دور افترشیوهایی که در آن‌ها الکل به‌کاررفته را خط بکشید و دنبال افترشیوهایی باشید که روغن‌های طبیعی مانند روغن فندق یا بادام دارند. استفاده از ژل‌های افترشیو نیز به این دسته از افراد پیشنهاد می‌شود.

در کنار افترشیو، برای حفظ رطوبت پوست می‌توانید صبح‌ها و شب‌ها از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید.

 

پوست‌های حساس
به افرادی که پوست حساسی دارند افترشیوهایی پیشنهاد می‌شود که رایحه‌ای نداشته باشند، افترشیو‌های کرمی با روغن‌های گیاهی مانند استوخودوس، گل رز و پرتقال، پوست را ملتهب نمی‌کنند و گزینه خوبی برای پوست‌های حساس به شمار می‌آیند.

 

لازم به ذکر است برای پوست حساس نباید از افترشیوهای حاوی آلوئه‌ورا کمک بگیرید، ترکیبات این افترشیوها برای پوست‌های حساس مناسب نیست و التهاب ‌آن را پس از اصلاح بیش‌تر می‌کند.

تجربه نشان داده است افترشیوهایی که میزان pH پوست را متعادل نگه می‌دارند و اسید طبیعی ‌آن را از بین نمی‌برند بهترین گزینه برای پوست‌های حساس خواهند بود.

به این نکته نیز اشاره کنیم که استفاده از افترشیوهای معطر برای پوست‌‌های غیر حساس اشکالی ندارد و رایحه خوش این افترشیوها، احساس خوبی پس از اصلاح به شما می‌دهند.

 

روش استفاده از افترشیو

پس از اصلاح یا قبل از رفتن به رختخواب مقداری افترشیو را روی دست بریزید و صورت و گردن را مالش دهید، تنها محل رویش ریش و سبیل را افترشیو نزنید و این ترکیبات را به تمامی قسمت‌های صورت بمالید و اجازه دهید جریان هوا صورت شما را خشک کند. ناگفته پیداست افترشیو نباید با چشم تماس داشته باشد.

 

عطر دیجی بوم
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *