تاثیر عطر درمانی بر مغز

DB143 - تاثیر عطر درمانی بر مغز

DB144 - تاثیر عطر درمانی بر مغز

 

عطر یکی از بهترین اکتشافات بشر است که علاوه بر بوی معطر تاثیر فوق العاده ای بر مغز دارد که در ادامه به بررسی این مسئله پرداخته می شود

 

عطر درمانی یا آروماتراپی به معنای درمان با استفاده از بو وعطر است و به مصرف روغن های بودار درمعالجه عمومی و حفظ تعادل بدن برمی گردد. روغن های بودار روغن هایی هستند که از پرفیوم معطر گل ها، درختان، میوه ها، علف ها، پوست و بذر گیاهان تهیه می شود.

روغن های معطر قابل تقسیم روغن هایی با خواص درمانی، روانی و فیزیولوژیکی است که باعث حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری می شود. برخی از روغن ها دارای خاصیت ضد التهاب، تسکین دهنده درد، ضد افسردگی، محرک، آرام بخش، خلط آور و حتی تقویت کننده سیستم گوارش و هاضمه است. روغن های گیاهی با جذب در بدن ما تاثیرات خود را اعمال می کند و باقی مانده آن به طور طبیعی از بدن دفع می شود. این روغن ها می تواند بر هیجانات، ذهن و احساسات نیز تاثیر بگذارد. برخی از روغن های گیاهی که در عطر درمانی استفاده می شود شامل اکالیپتوس،استوقودوس، رزماری، لیمو، نعناع و … است.

 

خاستگاه عطر درمانی

به گفته دکتر نسیم زرین پنجه، محقق پژوهشکده گیاهان دارویی ، خاستگاه عطر درمانی به 6000 سال قبل برمی گردد. زمانی که پزشک مصری هیم هوتپ، خدای علم طب آن دوره، مصرف روغن های معطر برای حمام و ماساژ را توصیه می کرد. سقراط، پدر یونانی علم طب، استحمام با روغن های معطر به طور منظم و ماساژ با عطر را توصیه کرده است.

این همان شیو ه ای است که به طور موثر در آتن برای پیشگیری از طاعون انجام می شده است. طی طاعون عظیمی که در سال 1665 شهر لندن با آن مواجه شد، مردم بسته های چوب سدر ، سرو و استوقودوس را در خیابان ها می سوزاندند. عطر درمانی در اوایل قرن بیستم به تایید وسیع تری دست یافت. دکتر جین ولنت جراح فرانسوی ارتش به وفور از روغن های گیاهی در جنگ جهانی دوم استفاده می کرد.

امروز تحقیقات، موارد مصرف متعدد روغن های معطر را ثابت کرده است. تحقیقات پزشکی در سال های اخیر ثابت کرده است که عطرها همانند دیگر داروها به طور مستقیم روی مغز تاثیر می گذارند. برای مثال بوییدن گیاه استوقودوس، امواج آلفا را در پشت سر افزایش می دهد و این ناحیه مرتبط با حفظ آرامش است. بوی گل یاسمن امواج بتا را در مغز افزایش می دهد و این امواج باعث افزایش تحرک و هوشیاری می شود.

 

روغن های معطر چگونه عمل می کنند؟

دکتر آلن هاچ متخصص اعصاب و رئیس مرکز تحقیقات بویایی و چشایی در شیکاگو می گوید: “بوها به طور مستقیم روی مغز تاثیر می‌گذارند، درست مانند داروهای مخدر.” بینی ما ظرفیت و توانایی تشخیص یک میلیونیوم بوی مختلف رادارد. عطر و بو وارد بینی ما می شود و با پرزهای بینی تماس حاصل می کند. گیرنده های واقع در این پرزها به پیازهای بویایی واقع در انتهای رشته های عصبی مغز متصل هستند.بوها به وسیله پرزها و از طریق پیازهای بویایی به کمک لرزش های الکتریکی به مغز انتقال می یابند. سیستم لیمبیک بخشی از مغز است که مرتبط با حالات روحی، احساسات، هیجانات، حافظه و یادگیری ماست. تمام بوهایی که به سیستم لیمبیک می رسند، آثار شیمیایی مستقیم روی حالت روحی ما دارند. به علاوه سیستم لیمبیک محل ذخیره میلیون ها بویی است که به خاطر می آوریم. سلول های روغن های گیاهی خیلی ریز هستند و به راحتی می توانند در پوست نفوذ کنند و جذب جریان خون شوند. مدتی طول می کشد تا مواد زاید از طریق خون ، ادرار، عرق و مدفوع خارج شود.

 

روغن های معطر در درمان بیماری ها و به شکل سحر آمیزی در بر طرف کردن مشکلات عصبی، موارد مرتبط با استرس، بیماری های عصبی، عفونت های پوستی، ریزش مو، التهابات، وجود درد ناشی از عضلات یا اختلالات اسکلتی موثرند.

 

عطر دیجی بوم
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *