عطرهایی بر پایه وتیور و پچولی

DB109 - عطرهایی بر پایه وتیور و پچولی

DB110 - عطرهایی بر پایه وتیور و پچولی

 

آشنایی با وتیور:

Vetiver (وتیور) یا خس خس گیاهیست بومی هند و اندونزی که جهت تولید انبوه برای مصارف عطرسازی ، دارویی و آروماتراپی (رایحه درمانی) در مناطق گرمسیر ، خیس و مرطوب نظیر برزیل و یا در جاوه و هائیتی نیز کشت می گردد.
روغن یا پرفیوم وتیور جهت عطرسازی، از ریشه های زیر زمینی آن به طریق تقطیر بدست می آید. هر چند که از برگ های آن نیز می توان پرفیوم تهیه نمود اما رایحه آن متفاوت از نوع عطر ریشه خواهد بود.
این پرفیوم در آروماتراپی ، خصوصاً جهت تمدد اعصاب (Relaxation) کاربرد دارد. همچنین از آن می توان در درمان استرس و تنش های عصبی، افسردگی و بی خوابی نیز استفاده کرد.

خس خس یا وتیور دارای رایحه ای خاکی ، گیاهی ، شیرین ، گاهی با طراوت و سبز و در مواردی دودی و چوبی می باشد. اما اینکه دقیقاً خس خس دارای چه رایحه ای ست نیاز به بررسی خاکی دارد که گیاه در آن پرورش یافته است. خس خس بسته به آنکه در کدامین کشور تولید شده باشد عطری متفاوت را از خود بروز خواهد داد.

به این ترتیب خس خسی که در کشور اندونزی تولید می شود با آنچه که در ماداگاسکار تولید می گردد رایحه ای متفاوت خواهند داشت.

از سایر دلایل تفاوت در رایحه می توان به: سن گیاه ، استفاده از برگ یا ریشه و کیفیت پرفیوم گرفته شده نیز اشاره کرد.

در بخش معرفی هر نوع از وتیورها ، اگر اطلاع از نام عطری داشته باشم که این نوع پرفیوم در آن به کار رفته باشد و به شما کمک کند تا این رایحه را بهتر بشناسید حتماً آن را ذکر خواهم کرد.

در نهایت پیشنهاد می کنم در خواندن مطلب خیلی به خودتان سخت نگیرید و سعی کنید از آن لذت ببرید چرا که قرار نیست یک طراح رایحه باشید!

 

وتیور هائیتی

خس خس تولید شده در هائیتی دارای دو نوع می باشد که مدل وحشی آن ، بیشترین کاربرد را دارد. هائیتی وحشی دارای حسی با طرات ، تمیز و سبز ، رقیق و ملایم و به میزان کمی میوه ای ست. پس همواره گیاه وتیور دارای عطری دودی و خاکی نیست ! Guerlain Vetiver بهترین نمونه از وتیور وحشی هائیتی می باشد. به کار رفته در Lalique Encre Noir

 

وتیور اندونزی

این نوع از Vetiver دارای رایحه ای خاکی بوده ، کاملاً عطری از چوب و مشک را در خود دارد و تا حد بسیار کمی دارای عطر دودی نیز می باشد.

 

وتیور بربن

دارای رایحه ای نرم و ملایم ، گرم با لمس کوچکی از دود می باشد. به کار رفته در Lalique Encre Noir

 

وتیور سریلانکا

این نوع از وتیور بیش از هر چیز به عطر چوب شباهت دارد، چوبهای بریده شده! این رایحه عموماً جایگزین پرفیوم چوب ، خصوصاً چوب صندل در عطرها می شود.

 

وتیور ماداگاسکار

عطری تمیز و خاکی دارد. کمی چوبی ست و نسبت به سایر انواع خود دارای طعمی شیرین می باشد.

 

وتیور هندوستان

قوی ترین و سنگین ترین نوع وتیور! رایحه ای بسیار خاکی و غلیظ دارد.

 

عطر دیجی بوم
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *