ایو سن لورن و خلق رایحه ای معکوس

DB43 - ایو سن لورن و خلق رایحه ای معکوس

DB44 - ایو سن لورن و خلق رایحه ای معکوس

 

بلک اوپیوم نام محصول جدیدیست از برند YSL که به تازگی به ایران وارد شده است. سابق بر این بررسی مفصلی بر رایحه این عطر صورت گرفت و اکنون آنچه جهت بحث در نظر داریم، بررسی خلاقیت فوق العاده در ایجاد رایحه ای معکوس و همچنین هماهنگی میان تصویر تبلیغاتی، رایحه و حتی شیشه این محصول می باشد.

علی رغم آنکه رایحه کار جدید را پسند نمی کنم و حتی آن را تولیدی در خور و شایسته YSL نمی دانم، اما خلاقیت ویژه آن را تحسین می کنم چرا که مرا بر آن داشت تا مقاله ای در خصوص این محصول هنرمندانه بنویسم.

اوپیوم های زنانه در تولیدات سابق ایو سن لورن زنانی پخته و اشرافی ، لوکس و پر شکوه بودند که البته ساختار رایحه و کلیه ویژگی های آنها هماهنگی بیشتری با برند YSL داشت. در محصول جدید و به لحاظ رایحه، بلک اوپیوم بر خلاف اجداد خود مبدل به دختری سرکش و غیر کلیشه ای شده است. در مقام قیاس اگرچه YSL گامی نو در ساخت رایحه ای متفاوت برداشته است اما بهتر می بود تا در مسیر این ابتکار جدید، اوپیوم را قربانی نمی ساخت!

 

خلق رایحه ای معکوس

کارامل و وانیل در نت ابتدایی بیشترین نمود را در بلک اوپیوم دارند و این در حالیست که عطر گلها در نت پایانی ظهور می یابد. بر اساس آنچه در عطرسازی کلاسیک رواج دارد، روغن گلها در Middle Note یا نت میانی به کار می روند و عموماً در این نت نیز خودنمایی می کنند. در ساختار هرمی رایحه در بلک، اگرچه عطر گلها در نت میانی دیده می شود اما اساساً در نت نهایی بروز می کند و طعم شیرین و سوخته ی عسلی- وانیلی که عموماً در نت نهایی رخ می نماید در نت ابتدایی و میانی حضور دارد و این امریست خلاف عطرسازی کلاسیک و کلیشه های مرتبط با آن.

بنابراین YSL به خلقی نو پرداخته و از کلیشه ها و هنجارها فراتر رفته است. در نتیجه ی این امر، مدل انتخابی او نیز باید بیانگر چنین ساختار نوگرایانه و غیر کلیشه ای باشد.

 

بلک اوپیوم دختری سرکش

با دقت در تصویر تبلغیاتی متوحه خواهید شد که مدل انتخابی ایو سن لورن دختریست تداعی گر شخصیت های سبک راک در موسیقی. از آنجایی که همواره میان سبک راک و رنگ مشکی پیوندی بسیار قوی برقرار بوده است این مدل دختری ست عاشق رنگ مشکی، با موهایی سیخ سیخ، کمی لجباز ، گستاخ و نافرمان که خشونتی از نوع مردانه نیز تا حدودی در او دیده می شود. او کفش های پاشنه بلند خود را به پا می کند، بر خلاف اغلب زنان نیمه شب از خانه خارج می شود و به محله های پایین می رود. خشونت این شخصیت به خوبی در طرح شیشه عطر نیز بازگو شده است. با لمس کردن آن در خواهید یافت که همچون تولیدات گذشته حالتی صیقلی و شفاف ندارد، بلکه زبر، ناصاف و براق شده است که این موضوع اشاره دارد به تمایل این دختر به خودنمایی بیشتر از طریق جلوه دادن خصیصه های نامعمول و کمی ناهنجار و مردانه!

 

عطر دیجی بوم
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *